m o z a m i d

January 30, 2011

Peristiwa Jan 2011

Filed under: Uncategorized — mozamid @ 2:53 am

Fuh… hampir berlalu sudah januari ini… februari pula menunggu…masih belum pasti apa yang bakal berlaku… bulan yang penuh tanda tanya, debaran  yang menghantui jiwa, keluh kesah kerana takut, bimbang, risau, menunggu jawapan dan macam-macam lagi…

Wah, bermula tahun, berlaku kejadian-kejadian yang mencabar serta menguji kebijaksanaan mengurus masalah yang ada. Segalanya bermula apabila si juruteknik ini merosakkan kerja-kerja aku dan seterusnya mengambil peralatan –peralatan komputer dengan banyaknya sehingga menjejaskan fungsi sekolah. Apakah ini semua? Susah hendak ku ungkap…

Peristiwa kedua adalah kemalangan yang berlaku di simpang sekolah. Melibatkan seorang guru yang aku minati… hampir saja berlaku krisis antara sekolah dengan orang kampung. Mujur aku sempat menyelamatkan keadaan.. wah, macam ‘hero’ lah pulak kan.. aku terpaksa pergi ke rumah orang kampung yang terlibat untuk menyelesaikan perkara ini sendirian. Ramai pada mulanya sangsi dengan kemampuanku mengurus keadaan sedemikian. Namun Allah itu maha Adil. Ujian itu adalah untuk aku, dan dengan kelebihan yang ada aku semakin berpengalaman dan semakin dekat dengan orang kampung.

Peristiwa ketiga bermula dengan datangnya kegilaan juruteknik ini menuduh aku berpakat dengan pihak tertentu untuk menjatuhkannya. Sedar ataupun tidak, hatiku mula hancur dan berderai apabila aku diterjah dengan ayat-ayat panas itu.. Celaka kau ni… Atas izin Allah memberi kesabaran ke atas ku, aku lepaskan dia pergi dengan aman.  Cukup sudah atas apa yang berlaku…

Peristiwa keempat, aku memberi peluang yang ke sekian kalinya kepada juruteknik ini untuk berubah. Apakan daya, dia ibarat di rasuk dan meracau hilang punca mungkin. Aku semakin bosan dan akhirnya tertutup sudah peluang dan pintu bantuan besar. Yang tinggal cuma ihsan sebagai manusia biasa. Tiada lagi keistimewaan yang mampu aku singkapkan ruang untuknya. 

Minggu berikutnya pada hari Isnin si juruteknik telah buat pertama kali berjumpa dengan Pn Pengetua yang baru dan memberikannya tugasan bersyarat. Aku cuma boleh berkata “ terpulanglah pada yang empunya badan”. Hilang sudah rasa teruja mahupun seronok dengan berita yang si juruteknik ini mahu pulang kerja semula. Apakan daya, cukuplah peluang yang aku berikan untuk dia berubah. Sesungguhnya pilihan di tangannya sendiri.

Dalam kesibukan kerja, tiba-tiba satu surat rasmi diterima pada hari Selasa yang mengarahkan aku untuk ke Kuching untuk taklimat mengemas kini data berikutan sistem yang sedang digunakan ileh sektor kerajaan sekarang. Perasaanku agak kurang senang mengenangkan tempoh bersedia satu hari yang diberikan  sedangkan terlalu banyak kerja yang perlu di uruskan. Mahu ke tidak kenalah redah kasi. Ku pergi juga bersama dua orang kakitangan pejabat.

Ketika di sana aku amat selesa dan seronok. Iyalahkan, dapat jalan-jalan percuma. Yang kursus tu pun sekejap je. Seronok pulak aku rasa. Aku pun belilah sedikit buah tangan untuk orang-orang tersayang dan juga rakan-rakanku. Hari Khamis itu juga aku dikejutkan dengan berita gembira. Barangan daganganku tiba sudah. Hoooray!… Aku pun buat panggilan untuk buat temu janji. Cis Pos Malaysia! Aku dipermainkan pulak. Cakap sahajalah minta aku ambil sendiri.

Setelah berbincang dengan rakan niagaku, kami pun membahagikan tugas untuk mendapatkan barangan kami itu. Banyak tu pelaburan… adalah belasan ribu jugak duit dilabur… semua demi masa depan yang lebih baik. Ini baru satu cabang niaga ada lagi yang masih dalam proses… pendek kata, ratus ribu juga ni berabis melabur…takut oooo!

Yang buat aku bengang dengan pos Malaysia adalah status online kata ‘return to sender’ sebab gagal dihantar sedangkan alamat dah bagi dan nombor telefon pun ada bahkan aku dah cakap pun dengan pegawai bertugas. Hampeh betul… !Ni antara perkara yang buat aku cemas.

Tak cukup dengan ratusan ribu tu, skrg ni status 101 ribu aku masih kabur. Entah mana duit ni tersembunyi. Penat aku hubungi pihak-pihak terlibat untuk mencari tapi hingga hari ni masih kabur… tunggulah isnin ni… moga Februari ni ada sinar baru ….

Sepanjang tempoh ini juga aku diuji dengan ilmu sihir yang jahat, tapi Alhamdulillah selamat. Ingat ya, Allah tu Maha Adil dan Dia tidak akan uji kita sekiranya kita tak mampu hadapinya.

Hajat utama aku tahun ni nak langsaikan hutang, nak  kahwin kemudian ke haji jika sempat. Mudah-mudahan dimurahkan rezeki dan dipermudahkan urusan untuk itu semua.

Selamat maju jaya… jumpa lagi…

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

